M

Close

Περί ἡσυχίας

Ἀρχιμανδρίτη Φιλόθεου Ζερβάκου

            … Ὁ πόθος ὅν ἔχετε πρός τήν ἡσυχίαν εἶναι καλός καί θεάρεστος, διότι ἄνευ ἡσυχίας κάθαρσις δέν γίνεται, καί ἀρχή μετανοίας ἡσυχία λέγουσι πολλοί τῶν Πατέρων. Πλήν ὅμως τό καλόν οὐκ ἔστι καλόν, ἐάν μή καλῶς γένηται, καί καιρός παντί πράγματι.

            Τό θεμέλιον πασῶν τῶν ἀρετῶν ἐστίν ἡ ταπεινοφροσύνη καί ὑπομονή. Ὁ ταπεινόφρων πάντοτε ἐστίν ὑπήκοος καί ὑπακούει εἰς τούς πνευματικούς Πατέρας καί μιμεῖται τόν Χριστόν… Ὃσοι ἔκοψαν τό θέλημά των καί ἔδωσαν ἑαυτούς εἰς ὑπακοήν γερόντων ἔκτισαν τόν οἶκον τῆς ψυχῆς των στερεόν καί ἀμετασάλευτον, ὅσοι πάλιν ὑπάκουσαν καί ἠκολούθησαν τό ἴδιον θέλημα ἐκρημνίσθησαν καί κακῶς ἀπωλέσθησαν… Μή τέκνον μου ὑπακούσης εἰς τόν τοιοῦτον λογισμόν διότι εἶναι ἐξ ὑποβολῆς τοῦ ἐχθροῦ, ὅστις προσπαθεῖ διά τῶν δεξιῶν ἀποπλανήσεων νά σᾶς ἀποσπάσῃ ἀπό τήν σωτήριον ὑπακοήν

            Ὁ πολυμήχανος ἐχθρός διάβολος διά νά βγάλῃ ἀπό τό Μοναστήριον ἤ τήν ὑπακοήν Γέροντος τά φέρει ὅλα δεξιά καί εὔκολα εἰς τήν ἡσυχίαν, ἀφοῦ ὅμως ἐξέλθη συνάζει πολλούς δαίμονας καί πολεμοῦν τόν ἡσυχαστήν καί τόν κάμνουν ἀκατάστατον. Μή ἐκκλίνης εἴτε δεξιά εἴτε ἀριστερά, βασιλικήν ὁδόν βάδιζε· ἔχε ὑπομονήν καί ἐπιμονήν ἐν ὧ ἐκλήθης. Γένου τύπος καί ὑπόδειγμα τῶν ἀδελφῶν ἐν πᾶσι καί θεώρει πάντας ἁγίους, ἑαυτόν δέ ἁμαρτωλόν ὑπέρ πάντας. Δέχου ὡς ἐπαίνους τήν ἐξουδένωσιν, ἀπόφευγε τήν καταλαλιάν καί κατάκρισιν καί λέγε πάντοτε τήν εὐχήν: Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ Υἱέ τοῦ Θεοῦ, ἐλέησόν με.

            Ταῦτα τά ὀλίγα σοί γράφω οὐχί κατά γνώμην ἐμήν ἀλλά κατά γνώμην τῶν Ἁγίων Πατέρων καί ὡς ὁ Πανάγαθος Πατήρ μέ ἐφώτισε διά τό συμφέρον σου. Σέ παρακαλῶ δέ, ὡς τέκνον μου πνευματικόν, νά ὑπακούσῃς καί θά ἕξῃς ὠφέλειαν καί ἐν ταύτῃ τῇ ζωῇ καί ἐν τῇ μελλούσῃ.

Φιλόθεος Λογγοβαρδίτης 5 – 11 – 1912.

Ἀρχιμανδρίτης Φιλόθεος Ζερβάκος
(1884 – 1980)

            ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΦΙΛΟΘΕΟΥ ΖΕΡΒΑΚΟΥ «ΠΑΤΡΙΚΑΙ ΝΟΥΘΕΣΙΑΙ» σελ. 84. ΕΚΔΟΣΕΙΣ: ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΚΥΨΕΛΗΣ, 1980. (Ἐγκόλπιον τσέπης).

            Οἱ Εἰκόνα καί οἱ φωτογραφία τοῦ κειμένου, ἔχουν τεθεῖ ἀπό τόν συντάκτη τῆς ἀνάρτησης.

Related Posts

Ἀπό τόν βίον του Ὁσίου καί Θεοφόρου πατρός ἡμῶν ΠΑΪΣΙΟΥ του Μεγάλου (ΙΟΥΝΙΟΥ ΙΘ’)

Ἀπό τόν βίον του Ὁσίου καί Θεοφόρου πατρός ἡμῶν ΠΑΪΣΙΟΥ του Μεγάλου (ΙΟΥΝΙΟΥ ΙΘ’)

            Μοναχός τις, ἁπλοῦς κατά τήν διάνοιαν, ἤτοι μαθητής του ἱεροῦ Παϊσίου, ὑπακούων καλῶς εἰς ὅλα του τά προστάγματα· μεταβαίνων δέ οὗτος μίαν φοράν εἰς τήν Αἴγυπτον, διά να πωλήσῃ ἐργόχειρον, ἀπήντησε εἰς...

Η ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΔΕΙΠΝΟΥ (Α’)

Η ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΔΕΙΠΝΟΥ (Α’)

(Λουκᾶ κεφ. ΙΔ', στίχ. 16 – 24) † Ἀρχιμανδρίτη Σεραφείμ Παπακώστα Ἱεροκήρυκος Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ Ἀθηνῶν           Κατά τό αὐτό ἀκριβῶς δεῖπνον, κατά τό ὁποῖον ὁ Κύριος εἶπε τήν παραβολήν τῆς πρωτοκλισίας καί ἔδωκε δι'...

Ποιά εἶναι ἡ κατάσταση τῶν κολασμένων εἰς τόν ᾅδη;  (Γ’)

Ποιά εἶναι ἡ κατάσταση τῶν κολασμένων εἰς τόν ᾅδη;  (Γ’)

Ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΓΥΜΝΑΣΜΑΤΑ» ΜΕΛΕΤΗ  Ι' Γ'  Περί τοῦ φόβου ὅπου ἔχουν διά τό μέλλον.           Συλλογίσου τόν φόβον καί τήν ἀγωνίαν ὅπου δοκιμάζει διά τό μέλλον κάθε ἁμαρτωλή ψυχή, ὅπου...

Ποιά εἶναι ἡ κατάσταση τῶν κολασμένων εἰς τόν ᾅδη;  (Β’)

Ποιά εἶναι ἡ κατάσταση τῶν κολασμένων εἰς τόν ᾅδη;  (Β’)

Ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΓΥΜΝΑΣΜΑΤΑ» ΜΕΛΕΤΗ  Ι' Β'  Περί τῆς λύπης ὅπου ἔχουν ἐκεῖ οἱ ἁμαρτωλοί διά τό παρόν.           Συλλογίσου ἀδελφέ τήν ἀπαρηγόρητον λύπην καί πόνον ὅπου δοκιμάζει εἰς τό...