M

Close

ΓΙΑΤΙ ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΝΤΑΙ ΟΙ ΣΥΜΠΡΟΣΕΥΧΕΣ ΜΕ ΑΙΡΕΤΙΚΟΥΣ (Προτεστάντες – Παπικούς – Μονοφυσίτες κλπ.)

Ἱερός Κανὼν ΜΕ´ τῶν Ἁγίων καὶ Πανσέπτων Ἀποστόλων

          Ἱερός Κανὼν ΜΕ´: Ἐπίσκοπος, ἢ Πρεσβύτερος, ἢ Διάκονος αἱρετικοῖς συνευξάμενος, μόνον, ἀφοριζέσθω, εἰ δὲ ἐπέτρεψεν αὐτοῖς, ὡς Κληρικοῖς ἐνεργῆσαί τι, καθαιρείσθω.

          Ἑρμηνεία: Ὁ παρών Κανών διορίζει, ὅτι ὅποιος Ἐπίσκοπος, ἤ Πρεσβύτερος, ἤ Διάκονος ἤθελε συμπροσευχηθῇ μοναχά, ἀλλά ὄχι καί νά συλλειτουργήσῃ μέ αἱρετικούς ἄς ἀφορίζηται. Ἐπειδή ὅποιος μέ τούς ἀφωρισμένους συμπροσεύχηται (καθώς τοιοῦτοι εἶναι οἱ αἱρετικοί), πρέπει νά συναφορίζηται καί αὐτός, κατά τον ι’. τῶν αὐτῶν Ἀποστόλων. Εἰ δέ καί ἐσυγχώρησεν εἰς τους αἱρετικούς αὐτούς νά ἐνεργήσουν κᾀνένα λειτούργημα, ὡσάν Κληρικοί, ἄς καθαίρηται, ἐπειδή ὅποιος Κληρικός συλλειτουργήσει μέ καθῃρημένους (καθώς τοιοῦτοι εἶναι καί οἱ αἱρετικοί, κατά τον β’. καί δ’. της γ’.) συγκαθαιρεῖται καί αὐτός, κατά τον ια’. τῶν Ἀποστόλων. Πρέπει γάρ τους αἱρετικούς νά μισοῦμεν καί νά ἀποστρεφώμεθα, ἀλλ’ ὄχι ποτέ καί νά συμπροσευχώμεθα μέ αὐτούς ἤ νά συγχωροῦμεν εἰς αὐτούς νά ἐνεργήσουν τι Ἐκκλησιαστικόν λειτούργημα, ἤ ὡς Κληρικοί, ἤ ὡς ἱερεῖς.

          Συμφωνία: Ὁ δέ ξε’. Ἀποστολικός λέγει, ὅτι ὅποιος ἐμβῇ εἰς συναγωγήν αἱρετικῶν διά νά προσευχηθῇ, Κληρικός μέν ὤν, ἄς καθαίρηται, Λαϊκός δέ, ἄς ἀφορίζηται. Ἡ δέ ἐν Λαοδικείᾳ, κατά μέν τον ς’. αὐτῆς, δέν συγχωρεῖ νά ἐμβαίνουν οἱ αἱρετικοί εἰς τήν ἐκκλησίαν, κατά δέ τον λβ’. δέν πρέπει, λέγει νά λαμβάνῃ τινάς τάς παρά των αἱρετικῶν εὐλογίας, οἱ ὁποῖαις εἶναι ἀλογίαις, καί ὄχι εὐλογίαις, ἀλλά οὐδέ πρέπει νά συμπροσεύχηταί τινας μέ αἱρετικούς ἤ σχισματικούς κατά τον λγ’. τῆς αὐτῆς. Ὁ δέ λδ’. ἀναθεματίζει τους ἀφίνοντας τους μάρτυρας τοῦ Χριστοῦ καί πορευομένους εἰς τούς ψευδομάρτυρας τῶν αἱρετικῶν. Ὁ δέ θ’. Τιμοθέου δέν συγχωρεῖ νά στέκωνται παρόντες αἱρετικοί ἐν τῷ καιρῷ τῆς θείας λειτουργίας, ἔξω μόνον ἄν ὑπόσχωνται νά μετανοήσουν, καί νά ἀφήσουν την αἵρεσιν. Ἀλλά καί ὁ θ’. τῆς ἐν Λαοδικείᾳ ἀφορίζει τούς Χριστιανούς ὁποῦ πηγαίνουν εἰς τά κοιμητήρια, ἤ μαρτύρια τῶν αἱρετικῶν διά νά προσευχηθοῦν, ἤ χάριν ἰατρείας των ἀσθενῶν αὐτῶν. Ἀλλ’ οὔτε πρέπει νά συνεορτάζῃ κᾀνείς Χριστιανός μέ τούς αἱρετικούς, οὔτε νά δέχηται τά παρ’ αὐτῶν πεμπόμενα εἰς αὐτόν δῶρα τῆς ἑορτῆς των, κατά τόν λζ’. τῆς αὐτῆς ἐν Λαοδικείᾳ.

          ΙΕΡΟΝ ΠΗΔΑΛΙΟΝ Αγ. Νικοδήμου Αγιορείτου, σελ. 50 – 51, Εκδόσεις Βασ. Ρηγόπουλου 2003.

Related Posts

Ἀπό τόν βίον του Ὁσίου καί Θεοφόρου πατρός ἡμῶν ΠΑΪΣΙΟΥ του Μεγάλου (ΙΟΥΝΙΟΥ ΙΘ’)

Ἀπό τόν βίον του Ὁσίου καί Θεοφόρου πατρός ἡμῶν ΠΑΪΣΙΟΥ του Μεγάλου (ΙΟΥΝΙΟΥ ΙΘ’)

            Μοναχός τις, ἁπλοῦς κατά τήν διάνοιαν, ἤτοι μαθητής του ἱεροῦ Παϊσίου, ὑπακούων καλῶς εἰς ὅλα του τά προστάγματα· μεταβαίνων δέ οὗτος μίαν φοράν εἰς τήν Αἴγυπτον, διά να πωλήσῃ ἐργόχειρον, ἀπήντησε εἰς...

Ποιά εἶναι ἡ κατάσταση τῶν κολασμένων εἰς τόν ᾅδη;  (Β’)

Ποιά εἶναι ἡ κατάσταση τῶν κολασμένων εἰς τόν ᾅδη;  (Β’)

Ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΓΥΜΝΑΣΜΑΤΑ» ΜΕΛΕΤΗ  Ι' Β'  Περί τῆς λύπης ὅπου ἔχουν ἐκεῖ οἱ ἁμαρτωλοί διά τό παρόν.           Συλλογίσου ἀδελφέ τήν ἀπαρηγόρητον λύπην καί πόνον ὅπου δοκιμάζει εἰς τό...

Ποιά εἶναι ἡ κατάσταση τῶν κολασμένων εἰς τόν ᾅδη;  (Α’)

Ποιά εἶναι ἡ κατάσταση τῶν κολασμένων εἰς τόν ᾅδη;  (Α’)

Ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΓΥΜΝΑΣΜΑΤΑ» ΜΕΛΕΤΗ  Ι' Α'  Περί τῆς μερικῆς κολάσεως ὅπου ἤδη λαμβάνουν οἱ ἁμαρτωλοί εἰς τόν ᾅδην καί α' περί τῆς δεινότητος τῆς φυλακῆς τοῦ ᾅδου.           Συλλογίσου...

Συμμετοχή τοῦ λαοῦ ἐν ταῖς Ἱ. Συνόδοις

Συμμετοχή τοῦ λαοῦ ἐν ταῖς Ἱ. Συνόδοις

† Παναγιώτη Ν. Τρεμπέλα θεολόγου            Εἴπομεν ἀνωτέρω, ὅτι ἡ ἱερά παρακαταθήκη τῆς κατά θείαν ἀποκάλυψιν σωζούσης ἀληθείας ἐπιστεύθη οὐχί ἀποκλειστικῶς καί μόνον εἰς τήν ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ θείῳ δικαίῳ ἐγκαθιδρυμένην ἱεραρχίαν, ἀλλ’ εἰς τήν ὅλην Ἐκκλησίαν, διότι περί...