M

Close

Τί εἶνε τό φυσικόν ἰδίωμα τοῦ νοός, τί εἶνε τό τοῦ σώματος, καί ὅτι τό σῶμα ἐξουσιάζεται ἀπό τοῦ νοός.

          Τό φυσικόν καί οὐσιῶδες ἰδίωμα τοῦ νοός εἶνε, νά καταγίνηται πάντοτε, καθ’ ὅ νοῦς εἰς τά συγγενῆ νοητά· καθ’ ὅ ἄυλος, εἰς τά ἄυλα· καθ’ ὅ ἀθάνατος, εἰς τά ἀθάνατα· ἑνί λόγῳ, νά καταγίνηται εἰς τά ἀληθῆ καλά, καί ταῦτα νά ἔχῃ τροφήν, αὔξησιν, καί ἀκολούθως ἡδονήν. Ἐκ τοῦ ἐναντίου, τό φυσικόν ἰδίωμα τοῦ σώματος εἶνε, νά κλίνῃ πάντοτε, καθ’ ὅ σῶμα εἰς τά σωματικά· καθ’ ὅ αἰσθητόν, εἰς τά αἰσθητά· καθ’ ὅ ὑλικόν, εἰς τά ὑλικά· ἑνί λόγῳ νά κλίνῃ εἰς τά ψευδῆ καλά, καί ταῦτα νά ἔχῃ τροφήν, αὔξησιν, ζωήν, καί ἀκολούθως ἡδονήν. Διά τοῦτο εἶπε καί ὁ Νύσσης θεῖος Γρηγόριος· «Διπλῆς οὔσης ἐν τῇ ἀνθρωπίνῃ φύσει τῆς ἡδονῆς, τῆς μέν ἐν ψυχῇ δι’ ἀπαθείας ἐνεργουμένης, τῆς δέ, διά πάθους ἐν σώματι, ἥν περ ἐξ ἀμφοτέρων ἡ προαίρεσις ἕληται, αὕτη κατά τῆς ἑτέρας τό κράτος ἔχει» (Λόγῳ ι’, εἰς τό ᾆσμα τῶν ᾀσμάτ. τόμ. α’). Ἄν καί ὅμως τό σῶμα, καθ’ ὅ σῶμα, κλίνει φυσικά εἰς τήν τῶν αἰσθητῶν ἡδονήν· μ’ ὅλον τοῦτο, ἄγεται, κυβερνεῖται, καί χαλιναγωγεῖται ὑπό τοῦ νοῦ, ὅταν ἔχῃ συμπληρωμένον τόν λόγον. Διότι, κατά τόν θεῖον Δαμασκηνόν, αὕτη εἶνε ἡ διαφορά μεταξύ λογικῆς ψυχῆς καί ἀλόγου· ὅτι, ἡ μέν ἄλογος, ἄγεται καί ἐξουσιάζεται ὑπό τοῦ σώματος καί τῶν αἰσθήσεων· ἡ δέ λογική, ἄγει καί ἐξουσιάζει τό σῶμα καί τάς αἰσθήσεις· διότι οὕτω διωρίσθη παρά Θεοῦ νά ἡγεμονεύῃ τό λογικόν τοῦ ἀλόγου, καί τό κρεῖττον τοῦ χείρονος, καί νά ὑποτάσσῃ τά νεύματά του. Διά τοῦτο καί ὅταν ἐπιθυμῇ, οὐχ ἅμα καί ὁρμᾷ εἰς τήν πρᾶξιν καί ἀπόλαυσιν τῆς ἐπιθυμίας, ἀλλά κωλύεται ὑπό τοῦ ἡγεμόνος νοῦ· τά δέ λόγια τοῦ Δαμασκηνοῦ ταῦτα εἰσι· «Τά ἄλογα οὔκ εἰσιν αὐτεξούσια· ἄγονται γάρ μᾶλλον ὑπό τῆς φύσεως, ἢπερ ἄγουσι· διό οὐδέ ἀντιλέγουσι τῇ φυσικῇ ὀρέξει· ἀλλ’ ἅμα ὀρεχθῶσί τινος, ὁρμῶσι πρός τήν πρᾶξιν· ὁ δέ ἄνθρωπος λογικός ὤν, ἄγει μᾶλλον τήν φύσιν ἢπερ ἄγεται· διό καί ὀρεγόμενος, εἴπερ ἐθέλοι, ἐξουσίαν ἔχει ἀναχαιτίσαι τήν ὄρεξιν, ἤ ἀκολουθῆσαι αὐτῇ». (Βιβλ. β’, περί πίστ. Κεφ. μδ’).

          ΠΗΓΗ: Ἀπό τό πρῶτο κεφάλαιο τοῦ βιβλίου: «ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΝ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΝ» πού περιέχεται στό βιβλίο: «ΠΑΤΕΡΙΚΟΝ ΘΗΣΑΥΡΙΣΜΑ», τοῦ Γέροντος Χρύσανθου Σκουρτανιώτου Μοναχοῦ, τοῦ αὐταδέλφου αὐτοῦ Γερασίμου Ἱερομονάχου καί τῆς Συνοδείας αὐτοῦ. ΚΕΡΑΣΙΑ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ 1974 (Σ. 381).

          Ἡ εἰκόνα τοῦ κειμένου, ἔχει τεθεῖ ἀπό τόν συντάκτη τῆς ἀνάρτησης.

Related Posts

Ἀπό τόν βίον του Ὁσίου καί Θεοφόρου πατρός ἡμῶν ΠΑΪΣΙΟΥ του Μεγάλου (ΙΟΥΝΙΟΥ ΙΘ’)

Ἀπό τόν βίον του Ὁσίου καί Θεοφόρου πατρός ἡμῶν ΠΑΪΣΙΟΥ του Μεγάλου (ΙΟΥΝΙΟΥ ΙΘ’)

            Μοναχός τις, ἁπλοῦς κατά τήν διάνοιαν, ἤτοι μαθητής του ἱεροῦ Παϊσίου, ὑπακούων καλῶς εἰς ὅλα του τά προστάγματα· μεταβαίνων δέ οὗτος μίαν φοράν εἰς τήν Αἴγυπτον, διά να πωλήσῃ ἐργόχειρον, ἀπήντησε εἰς...

Ποιά εἶναι ἡ κατάσταση τῶν κολασμένων εἰς τόν ᾅδη;  (Β’)

Ποιά εἶναι ἡ κατάσταση τῶν κολασμένων εἰς τόν ᾅδη;  (Β’)

Ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΓΥΜΝΑΣΜΑΤΑ» ΜΕΛΕΤΗ  Ι' Β'  Περί τῆς λύπης ὅπου ἔχουν ἐκεῖ οἱ ἁμαρτωλοί διά τό παρόν.           Συλλογίσου ἀδελφέ τήν ἀπαρηγόρητον λύπην καί πόνον ὅπου δοκιμάζει εἰς τό...

Ποιά εἶναι ἡ κατάσταση τῶν κολασμένων εἰς τόν ᾅδη;  (Α’)

Ποιά εἶναι ἡ κατάσταση τῶν κολασμένων εἰς τόν ᾅδη;  (Α’)

Ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΓΥΜΝΑΣΜΑΤΑ» ΜΕΛΕΤΗ  Ι' Α'  Περί τῆς μερικῆς κολάσεως ὅπου ἤδη λαμβάνουν οἱ ἁμαρτωλοί εἰς τόν ᾅδην καί α' περί τῆς δεινότητος τῆς φυλακῆς τοῦ ᾅδου.           Συλλογίσου...

Συμμετοχή τοῦ λαοῦ ἐν ταῖς Ἱ. Συνόδοις

Συμμετοχή τοῦ λαοῦ ἐν ταῖς Ἱ. Συνόδοις

† Παναγιώτη Ν. Τρεμπέλα θεολόγου            Εἴπομεν ἀνωτέρω, ὅτι ἡ ἱερά παρακαταθήκη τῆς κατά θείαν ἀποκάλυψιν σωζούσης ἀληθείας ἐπιστεύθη οὐχί ἀποκλειστικῶς καί μόνον εἰς τήν ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ θείῳ δικαίῳ ἐγκαθιδρυμένην ἱεραρχίαν, ἀλλ’ εἰς τήν ὅλην Ἐκκλησίαν, διότι περί...