
Τί εἶναι ἡ Ἐκκλησία;
Ἡ Ἐκκλησία εἶναι σύναξις ὅλων τῶν ὀρθοδόξων χριστιανῶν, ὅσοι ἔχουσι μίαν κεφαλήν, τόν Χριστόν. Λέγεται δέ ἐκκλησία καί ὁ ναός τοῦ Θεοῦ, ἤ ὁ εὐκτήριος οἶκος(¹).
(¹) Σημαίνει κυρίως ἡ Ἐκκλησία τό συνάθροισμα τῶν ἐκλεκτῶν τοῦ Θεοῦ, καθόσον οὗτοι θεωροῦνται ἡνωμένοι μέ τήν κεφαλήν αὐτῶν τόν Χριστόν. Ἡ μετά Χριστοῦ ἕνωσις εἶναι οὐσιῶδες ἴδιον τῆς Ἐκκλησίας. Ὅθεν ὁ Χριστός ὀνομάζεται ποιμήν, ὅταν αὐτή θεωρῆται ὡς ποίμνη, ἀκρογωνιαῖος λίθος, ὅταν αὐτή παρομοιάζεται μέ μίαν οἰκοδομήν καί κεφαλήν, ὅταν αὐτή λέγεται σῶμα· ἴδ. καί Κλήμεντ. Ἀλεξανδρ. Στρωματ. Ζ’, Ἰγνατ. πρός Τραλίαν. Ἰσίδωρ. Πηλιουσιώτ. ἐπιστολ. ΜΣΤ’, καί Μητροφ. Κριτόπ. Ὁμολ. Ἀνατ. Ἐκκλ. Κεφ. Ζ’.
Τί εἶναι ὁ Εὐκτήριος Οἶκος;
Ὁ εὐκτήριος οἶκος, καθώς τόν ὀνομάζει ὁ ἱερός Χρυσόστομος, ὑπάρχει ἐπίγειος οὐρανός, καί τόπος ἀφιερωμένος εἰς τόν Θεόν, ὅπου ἐπιτελεῖται ἡ ζῶσα καί ἀναίμακτος θυσία, καί προσφέρονται παρ’ ἡμῶν αἱ προσευχαί καί δοξολογίαι εἰς αὐτόν μέ τήν πρέπουσαν εὐλάβειαν(²).
(²) «Οἰκοδομήσω τήν ἐκκλησίαν μου, καί πύλαι Ἅδου οὐ κατισχύσουσιν αὐτῆς» Ματθ. κεφ. ΙΣΤ’, στιχ. 18 – «Ἐγώ μεθ’ ὑμῶν εἰμί πάσας τάς ἡμέρας, ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος ἀμήν» Ματθ. κεφ. ΚΗ’, στιχ. 20. – «Αὐτῷ (Θεῷ πατρί) ἡ δόξα ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ εἰς πάσας τάς γενεάς τοῦ αἰῶνος τῶν αἰώνων, ἀμήν» Παύλ. ἐπ. π. Ἐφ.κεφ. Γ’, ς21.
ΠΗΓΗ: «Ἐγχειρίδιον χριστιανικόν», ἤτοι σύντομος ἐξήγησις τοῦ ἱεροῦ ναοῦ, τῶν ἱερῶν σκευῶν καί ἀμφίων, τῆς θείας καί ἱερᾶς Λειτουργίας καί τῶν ἁγίων Μυστηρίων τῆς Ἐκκλησίας. Ὑπό Δ. Ν. τοῦ ΔΑΡΒΑΡΕΩΣ. (Ἀκριβῆς ἀνατύπωσις ἀπό τήν ἔκδοσιν τοῦ ἔτους 1882. ἘκδόσειςΒΑΣ. ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΥ). (Σελ. 5).
Ἡ Εἰκόνα τοῦ κειμένου, ἔχει τεθεῖ ἀπό τόν συντάκτη τῆς ἀνάρτησης.