M

Close

Περί θυμοῦ καί λογισμῶν

Ἀρχιμανδρίτη Φιλόθεου Ζερβάκου

            … Διά τόν θυμόν πού σέ κυριεύει, λέγουν οἱ Ἅγιοι Πατέρες ὅτι εἶναι γέννημα τῆς ὑπερηφανείας. Ἔχεις ὡς φαίνεται ὑπερηφάνειαν (ὅπως δυστυχῶς ὅλοι μας ἄλλος ὀλίγον καί ἄλλος πολύ), γι’ αὐτό λοιπόν θυμώνεις. Ἐάν εἶχες ταπείνωσιν δέν θά ἐθύμωνες. Ὅποιος ἔχει ταπείνωσιν καί πραότητα ποτέ δέν θυμώνει, ἀλλ’ ἔχει καί ὑπομονήν. Κάνε προσευχήν ὄχι μιά φορά, ἀλλά πολλές καί παρακάλει τόν Θεόν μέ πίστιν θερμήν νά σοῦ δώση ταπείνωσιν καί ὅταν ζητᾶς μέ πίστιν θά σοῦ δώσῃ. Ὁσάκις ὅμως ὡς ἄνθρωπος (διότι εὔκολα κλίνομεν εἰς τόν θυμόν καί εἰς ἄλλας ἁμαρτίας, μᾶς πλανᾶ ὁ ἐχθρός ὡς παμπόνηρος πού εἶναι), τύχη νά θυμώσης ἤ νά ἁμαρτήσης εἰς μικράν ἤ μεγάλην ἁμαρτίαν ἀμέσως νά μετανοῆς καί νά ζητῆς μέ τήν καρδιά σου συγχώρησιν ἀπό τόν πολυεύσπλαγχνον Θεόν καί θά σέ συγχωρῆ, ἀφοῦ μαζί μέ τήν μετάνοιαν ἐξομολογηθῆς καί τήν ἁμαρτίαν σου.

            Τούς δέ πονηρούς, ἀκαθάρτους καί βλασφήμους λογισμούς νά μή τούς δέχεσαι καί δέν ἁμαρτάνεις, ὅταν ὅμως τούς δέχεσαι καί κάμνῃς ἐκεῖνα πού σοῦ βάζει εἰς τόν νοῦν ὁ πονηρός, τότε ἔχεις ἁμαρτίαν. Ὅταν σοῦ ἔρχεται ὁ κακός λογισμός πρῶτα νά λέγῃς «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ Υἱέ τοῦ Θεοῦ ἐλέησόν με», ἔπειτα νά λέγῃς ὕπαγε ὀπίσω μου Σατανᾶ δέν σέ ἀκούω· γαύγιζε ὅσον θέλεις· Αὐτά πού μοῦ βάζεις εἰς τόν νοῦν μου δέν τά δέχομαι.

             Μή, λοιπόν, λυπούμεθα διότι ἐμείναμεν μόνοι. Δέν εἴμεθα μόνοι. Ἔχομεν πολλούς πλησίον μας, ἀλλά δέν τούς βλέπομεν, ἐνῶ ἐκεῖνοι μᾶς βλέπουν. Πρῶτον ἔχομεν τόν Φιλάνθρωπότατον Θεόν, δεύτερον τήν Εὐσπλαχνικωτάτην Αὐτοῦ Μητέρα, τρίτον τόν Ἄγγελον φύλακα τῆς ψυχῆς μας, τέταρτον ὁποῖον Ἅγιον ἐπικαλεσθῶμεν φθάνει πάραυτα καί μᾶς συντροφεύει καί βοηθεῖ, πέμπτον ὅλους τούς ἰδικούς μας, ὅταν θέλωμεν νοερῶς τούς βλέπομεν, ἐνῶ ἐκεῖνοι περισσότερον μᾶς βλέπουν καί παρακαλοῦν τόν Θεόν δι’ ἡμᾶς.

Ἀρχιμανδρίτης Φιλόθεος Ζερβάκος
(1884 – 1980)

            ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΦΙΛΟΘΕΟΥ ΖΕΡΒΑΚΟΥ «ΠΑΤΡΙΚΑΙ ΝΟΥΘΕΣΙΑΙ» σελ. 90. ΕΚΔΟΣΕΙΣ: ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΚΥΨΕΛΗΣ, 1980. (Ἐγκόλπιον τσέπης).

            Οἱ Εἰκόνα καί οἱ φωτογραφίες τοῦ κειμένου, ἔχουν τεθεῖ ἀπό τόν συντάκτη τῆς ἀνάρτησης.

Related Posts

Ἀπό τόν βίον του Ὁσίου καί Θεοφόρου πατρός ἡμῶν ΠΑΪΣΙΟΥ του Μεγάλου (ΙΟΥΝΙΟΥ ΙΘ’)

Ἀπό τόν βίον του Ὁσίου καί Θεοφόρου πατρός ἡμῶν ΠΑΪΣΙΟΥ του Μεγάλου (ΙΟΥΝΙΟΥ ΙΘ’)

            Μοναχός τις, ἁπλοῦς κατά τήν διάνοιαν, ἤτοι μαθητής του ἱεροῦ Παϊσίου, ὑπακούων καλῶς εἰς ὅλα του τά προστάγματα· μεταβαίνων δέ οὗτος μίαν φοράν εἰς τήν Αἴγυπτον, διά να πωλήσῃ ἐργόχειρον, ἀπήντησε εἰς...

Η ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΔΕΙΠΝΟΥ (Α’)

Η ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΔΕΙΠΝΟΥ (Α’)

(Λουκᾶ κεφ. ΙΔ', στίχ. 16 – 24) † Ἀρχιμανδρίτη Σεραφείμ Παπακώστα Ἱεροκήρυκος Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ Ἀθηνῶν           Κατά τό αὐτό ἀκριβῶς δεῖπνον, κατά τό ὁποῖον ὁ Κύριος εἶπε τήν παραβολήν τῆς πρωτοκλισίας καί ἔδωκε δι'...

Ποιά εἶναι ἡ κατάσταση τῶν κολασμένων εἰς τόν ᾅδη;  (Γ’)

Ποιά εἶναι ἡ κατάσταση τῶν κολασμένων εἰς τόν ᾅδη;  (Γ’)

Ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΓΥΜΝΑΣΜΑΤΑ» ΜΕΛΕΤΗ  Ι' Γ'  Περί τοῦ φόβου ὅπου ἔχουν διά τό μέλλον.           Συλλογίσου τόν φόβον καί τήν ἀγωνίαν ὅπου δοκιμάζει διά τό μέλλον κάθε ἁμαρτωλή ψυχή, ὅπου...

Ποιά εἶναι ἡ κατάσταση τῶν κολασμένων εἰς τόν ᾅδη;  (Β’)

Ποιά εἶναι ἡ κατάσταση τῶν κολασμένων εἰς τόν ᾅδη;  (Β’)

Ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΓΥΜΝΑΣΜΑΤΑ» ΜΕΛΕΤΗ  Ι' Β'  Περί τῆς λύπης ὅπου ἔχουν ἐκεῖ οἱ ἁμαρτωλοί διά τό παρόν.           Συλλογίσου ἀδελφέ τήν ἀπαρηγόρητον λύπην καί πόνον ὅπου δοκιμάζει εἰς τό...