
Ἐπειδή ἄν εἶναι κατηγορία εἰς τούς χριστιανούς τό νά χρειάζωνται βιβλία καί γράμματα, ὁποῦ ἔπρεπεν ἀντί διά αὐτά νά ἔχουν τήν χάριν τοῦ Παναγίου Πνεύματος, ὡς εἴπομεν, πόσο μεγαλητέρα κατηγορία ἀκολουθεῖ εἰς αὐτούς, κατά τόν θεῖον Χρυσόστομον, καί τό νά μή θέλουν κἄν νά ἀπολαμβάνουν τήν ὠφέλειαν ὁποῦ προξενεῖται ἀπό τά βιβλία, ἀλλά νά καταφρονοῦν τήν ἀνάγνωσιν· «εἰ γάρ ἔγκλημα τό γραμμάτων δεηθῆναι, καί μή τήν τοῦ Πνεύματος ἐπισπάσασθαι χάριν, σκόπησον, ἡλίκη κατηγορία, τό μηδέ μετά τήν βοήθειαν ταύτην ἐθέλειν κερδαίνειν, ἀλλ’ ὡς εἰκῆ καί μάτην κείμενα τά γράμματα περιορᾷν, καί μείζονα ἐπισπάσασθαι τήν κόλασιν.» Τό ὁποῖον διά νά μή το πάθωμεν ἡμεῖς, ἄς προσέχωμεν ἀκριβῶς εἰς αὐτά τά ἱερά συγγράμματα,τά ὁποῖα οἰκονόμησεν ἡ χάρις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος νά γραφθοῦν, καί νά τυπωθοῦν, διά νά τά ἔχωμεν παρηγορίαν, καί νουθεσίαν μας.
Καί ἄς μήν εἰπῇ τινας ἀπό τούς κοσμικούς, ὅτι αὐτά ἐγράφθησαν διά τούς καλογήρους, καί ὄχι διά τούς λαϊκούς· ὄχι· ψυχρός εἶναι αὐτός ὁ λόγος, αδελφέ· εἶναι λόγος πονηρίας, κατά τόν ψαλμόν· εἶναι λόγος ἄλογος, μέ τόν ὁποῖον προφασίζεται ὁ ὀκνηρός, καί ἀμελῆς προφάσεις ἐν ἁμαρτίαις. Ἄκουσον ἀγαπητέ· οἱ παρόντες λόγοι τοῦ Ἁγίου, εἶναι ἁρμόδιοι, καί ὠφέλιμοι κοινῶς διά ὅλους· καί μοναχούς, καί κοσμικούς· πρῶτον διατί περιέχουν λόγια, καί νοήματα ὁποῦ συντείνουν εἰς κάθε ἕνα, καθώς θέλει βεβαιωθῇς μόνος σου, ὅταν τούς διαβάσῃς· δεύτερον, διατί ὅσα χρεωστεῖ νά φυλάξῃ ὁ μοναχός διά νά σωθῇ, αὐτά ἔχει χρέος νά τά φυλάξῃ καί ὁ λαϊκός, ἔξω ἀπό τήν Παρθενίαν, ἄν ἀγαπᾷ νά σωθῇ.

ΠΗΓΗ: Ἀπόσπασμα ἐκ τοῦ Προοιμίου τοῦ βιβλίου «ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΚΑΙ ΘΕΟΦΟΡΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΗΜΩΝ ΣΥΜΕΩΝ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ ΤΑ ΕΥΡΙΣΚΟΜΕΝΑ». Ἐκδόσεις Βασ. Ρηγόπουλου.