M

Close

Ὅτι τό μέν σῶμα εἶνε ὡς ἀνάκτορον βασιλικόν, ὁ δέ νοῦς, ὡς ὁ βασιλεύς.

          Ἀλλά διά περισσοτέραν τοῦ προκειμένου κατάληψιν, τό μέν σῶμα, ὑπογραψόν μοι τῷ λογισμῷ, ὅτι παρομοιάζει ἀνακτόρῳ βασιλικῷ, κατασκευασμένῳ τῇ ὑπερτάτῃ ἀρχιτεκτονικῇ ἀπειροσόφου τινός Δημιουργοῦ· τό ὁποῖον, ὑπερῷον μέν ἔχει τήν κεφαλήν, θάλαμον δέ μυστικώτατον τήν καρδίαν· ταχυδρόμους, τά πνεύματα· ἀγωγούς καί περάματα, τά σωληνοειδῆ νεῦρα· καί θυρίδας τά πέντε αἰσθητήρια· τήν δέ ψυχήν, ἤ μᾶλλον εἰπεῖν τόν νοῦν (ψυχή γάρ καθαρθεῖσα, νοῦς ὅλη ἐστι, κατά τόν ἅγιον Κάλλιστον) ὑπονόησον ὡς βασιλέα τινά, ὑπό τριῶν καθολικωτέρων δυνάμεων δορυφορούμενον, τήν νοεράν, τήν λογικήν, καί τήν θελητικήν. Ὁ ὁποῖος εὑρίσκεται μέν εἰς ὅλα τά μέρη τοῦ σώματος, εὑρίσκεται γάρ, φησίν ὁ θεῖος Δαμασκηνός, ἡ ψυχή εἰς τό σῶμα, καθώς τό πῦρ εὑρίσκεται εἰς ὅλον τό πεπυρακτωμένον σίδηρον· οὕτω γάρ λέγει, «ἡ δέ ψυχή συνδέδεται τῷ σώματι ὅλη ὅλῳ, καί οὐ μέρος μέρει, καί οὐ περιέχεται ὑπ’ αὐτοῦ, ἀλλά περιέχει αὐτό ὥσπερ πῦρ σίδηρον (βιβλ. α’, κεφ. ιδ’, περί πίστεως). Κατ’ ἐξαίρετον δέ τρόπον, τῆς μέν νοερᾶς του ἐνεργείας, ὄργανον ἔχει τόν ἐγκέφαλον· τῆς δέ λογιστικῆς, καί θελητικῆς ἐνεργείας του καί δυνάμεως, καί δή καί τῆς οὐσίας του, καθέδραν ἔχει τήν καρδίαν ὡς ἔμπροσθεν ῥηθήσεται. Ἔχει δέ ὁ βασιλεύς οὗτος καί χάρτην, τήν πυξίδα τῆς φαντασίας, διά νά γράφῃ ὅσα ἔρχονται ἔξωθεν ἀπό τῶν θυρίδων τῶν αἰσθήσεων.

          ΠΗΓΗ: Ἀπό τό πρῶτο κεφάλαιο τοῦ βιβλίου: «ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΝ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΝ» πού περιέχεται στό βιβλίο: «ΠΑΤΕΡΙΚΟΝ ΘΗΣΑΥΡΙΣΜΑ», τοῦ Γέροντος Χρύσανθου Σκουρτανιώτου Μοναχοῦ, τοῦ αὐταδέλφου αὐτοῦ Γερασίμου Ἱερομονάχου καί τῆς Συνοδείας αὐτοῦ. ΚΕΡΑΣΙΑ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ 1974 (Σ. 379 – 380).

          Ἡ Εἰκόνα τοῦ κειμένου, ἔχει τεθεῖ ἀπό τόν συντάκτη τῆς ἀνάρτησης.

Related Posts

ΤΙ ΠΡΑΤΤΩΝ Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΗΣΕΙ ΖΩΗΝ ΑΙΩΝΙΟΝ

ΤΙ ΠΡΑΤΤΩΝ Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΗΣΕΙ ΖΩΗΝ ΑΙΩΝΙΟΝ

Ἀπάνθισμα ἐν εἴδει λόγου ἐκ διαφόρων ὁμιλιῶν τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρός ἡμῶν Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου συλλεγέν παρά Θεοδώρου(¹). (Migne, P.G., τόμ. LXIII, λόγος ΜΗ', σελ. 899 – 902).           Ὁ Χριστιανός διά νά κληρονομήσῃ τήν αἰώνιον ζωήν πρέπει νά πράττῃ τά ἑξῆς:...

Διήγησις ὠφέλιμος γεωργοῦ τινος Μετρίου ὀνομαζομένου.

Διήγησις ὠφέλιμος γεωργοῦ τινος Μετρίου ὀνομαζομένου.

Βίος Μετρίου πᾶσι τοῖς χριστωνύμοις, Στήλη πρόκειται ἀρετῶν τε καί πίναξ.           Ἐν τῇ Γαλατίᾳ τῆς ἐν τῇ Ἀσίᾳ Παφλαγονίας ἦτο γεωργός τις, Μέτριος ὀνομαζόμενος, ζῶν ἐν αὐταρκείᾳ τῶν τοῦ σώματος ἀγαθῶν. Οὗτος λοιπόν βλέπων τόν γείτονά του, ὅτι εἶχεν υἱούς τούς...

Ἡ αἰώνιος ζωή

Ἡ αἰώνιος ζωή

          Σύντομο κήρυγμα ἐπί τῆς Εὐαγγελικῆς περικοπῆς ΤΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΤΗΣ Α' ΟΙΚΟΥΜ. ΣΥΝΟΔΟΥ (Ἰωάν. 17, 1 – 13), ἀπό τό βιβλίο τοῦ μακαριστοῦ Ἐπισκόπου Αὐγουστίνου Ν. Καντιώτου: «ΚΥΡΙΑΚΗ». (σελ. 49). «Αὕτη δέ ἐστιν ἡ αἰώνιος ζωή, ἵνα γινώσκωσί σε τόν μόνον ἀληθινόν Θεόν...