
Ἀπόσπασμα ἀπό τόν διάλογο «περί τῆς ἀληθοῦς Πίστεως τοῦ Χριστοῦ», μεταξύ τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Αἰθιοπίας Ἁγίου Πατρός Γρηγεντίου καί τοῦ Ἑβραίου Ἐρβάν, βαπτισθέντος ὕστερον εἰς Λέοντα:
ΕΡΒΑΝ: Κακῶς ἔκαμον οἱ Πατέρες ἡμῶν καί μετέφρασαν τάς βίβλους τοῦ Ἰσραήλ εἰς τήν Ἑλληνικήν γλῶσσαν, ἵνα καταγινόμενοι σεῖς εἰς ταύτας ἀποστομώνητε ὅλους ἡμᾶς.
ΑΓΙΟΣ: Ἐπειδή ὁ Θεός ἔχει ἴδει ὅτι οὐδόλως διακρίνεσθε εἰς τάς βίβλους αὐτάς, τουτέστι δέν εὐδοκιμεῖτε, δέν προκόπτετε, κατά πολλούς τρόπους ἐναπέθεσεν εἰς ἡμᾶς ταύτας πρός ἀσφαλῆ φύλαξιν.
ΕΡΒΑΝ: Ἐάν βεβαίως δέν ἐπροκόψαμεν, ὅπως σύ λέγεις, οἱ Προφῆται πόθεν κατάγονται;
ΑΓΙΟΣ: Οἱ Προφῆται παρά τοῦ Κυρίου, ὡς Ἄγγελοί τινες πρός ἡμᾶς ἀπεστάλησαν, ἵνα ἐξηγήσωσι σαφῶς εἰς ἡμᾶς τοῦ Παντοκράτορος τό θέλημα καί βούλημα, ἐπειδή ἀπό σᾶς δέν ἔλαβον τήν προσηγορίαν, δέν ὑπῆρξαν ἀπό σᾶς.
ΕΡΒΑΝ: Ὁ Μωϋσῆς καί ὁ Ἀαρών, καί ὁ Ἰησοῦς τοῦ Ναυῆ, καί ὁ Σαμψών, καί ὁ Σαμουήλ, καί ὁ Δαυίδ, καί οἱ ἔπειτα ἀπ’ αὐτούς ἐλθόντες, ἆράγε δέν εἶναι σπέρμα τοῦ Ἀβραάμ;
ΑΓΙΟΣ: Καί ἐγώ διαβεβαιῶ, ὅτι πραγματικά εἶναι σπέρμα τοῦ Ἀβραάμ. Καί διότι αὐτοί τά ἔργα τοῦ Ἀβραάμ ἐπέδειξαν καί δικαίως υἱοί αὐτοῦ ὀνομάζονται· σεῖς ὅμως μακράν ἀπέχετε τῶν δικαίων πράξεων τοῦ Ἀβραάμ. Ἐντεῦθεν λοιπόν κατέπαυσεν ὁ Θεός ὅσα σᾶς ἀφοροῦν (δηλ. τάς ἐπαγγελίας πρός σᾶς) καί ἐξανέστησεν ἡμᾶς, ἵνα εἴμεθα τέκνα τοῦ Ἀβραάμ. Διότι ἔχει εἴπει πρός αὐτόν ὁ Θεός. «Καί εὐλογηθήσονται ἐν σοί πᾶσαι αἱ φυλαί τῆς γῆς»(¹). Ἰδού λοιπόν πᾶν ὅ,τι ἔχει λαλήσει ἐγένετο. Διότι ἀπό τῶν περάτων τῆς οἰκουμένης πιστεύσαντες λαοί, φυλαί, καί γλῶσσαι, εἰς Πατέρα καί Υἱόν, Πνεῦμα Ἅγιον, εὐλογοῦνται παρά τοῦ Παντοκράτορος, διά τήν καλήν πίστιν αὐτῶν, μετά τοῦ πιστοῦ καί τιμίου αὐτοῦ θεράποντος Ἀβραάμ.
(¹) (Γέν. ΙΒ’ 3, ΚΒ’ 18 κλπ.).
ΠΗΓΗ: Διάλογος τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρός ἡμῶν Γρηγεντίου Ἀρχιεπισκόπου Αἰθιοπίας, μετά τοῦ Ἑβραίου νομοδιδασκάλου Ἐρβάν «περί τῆς ἀληθοῦς Πίστεως τοῦ Χριστοῦ». Σέλ. 17, Ἐκδόσεις Βασ. Ρηγόπουλου.
Οἱ Εἰκόνες καί οἱ φωτογραφίες τοῦ κειμένου, ἔχουν προστεθεῖ ἀπό τόν συντάκτη τῆς ἀνάρτησης.